מדריך איך לפרסם נכון בגוגל
בממוצע, כמות החיפושים היומית בגוגל עומדת על 6.5 מיליארד שאילתות המהוות לא פחות מ- 75% מכלל החיפושים אשר מבוצעים דרך האינטרנט. נתונים אלה ממחישים שגוגל היא לא רק מנוע החיפוש הגדול בעולם אלא מנוע צמיחה עם פוטנציאל קידום "אסטרונומי" עבור כל בעלי עסק שאתם רק יכולים לחשוב עליהם: רופאי שיניים, משרדי עורכי דין, אינסטלטורים, ספרים, קוסמטיקאיות, מסעדנים, יועצי פיננסיים ועוד. בתוך זה, הדרך הפופולרית כיום לבצע פרסום בגוגל היא תהליך של קידום ממומן.
קידום ממומן בגוגל – מהו?
קידוםממומן בגוגל הוא קמפיין פרסומי הנעשה באמצעותה של מערכת ה- Google Ads (מערכת הפרסום של גוגל) עפ"י מודל ייעודי אשר נקרא 'PPC' (או Pay Per Click). אבל לפני שניכנס כאן בעובי הקורה בואו נבין רגע אז על מה אנחנו מדברים בכלל:
ברגע שאנחנו מבצעים חיפוש בגוגל הוא מציג לנו עמודי תוצאות. בכל תוצאה מופיעים לנו 2 דברים: כותרת בצבע כחול ותיאור קצר המתקשר אליה. אז בגדול, זה בדיוק מה שמייצרים באמצעות מערכת Google Ads – מודעות גוגל שעולות כסף ומקודמות במנוע החיפוש. ככה זה נראה:
קידום ממומן בגוגל. כל קמפיין מסומן ב"מודעה" כדי להבדיל אותו מקידום שאינו ממומן.
כאשר גולש/ת מבצעים שאילתא עפ"י מילת מפתח כזו אחרת, התוצאות הראשונות שתופענה להם תהיינה מודעות ממומנות (כמו הדוגמה הנ"ל של יועצי ביטוח). עכשיו כיוון שמדובר במודעה ממומנת, כל לחיצה עולה למפרסם כסף (מכאן אגב נובע השם של המודל Pay Per Click) . השאיפה, כמובן, היא לגייס כמה שיותר לקוחות בכמה שפחות קליקים.
קידום ממומן בגוגל – מחקר מילות מפתח
מחקר מילות מפתח הוא "הלחם והחמאה" של קידום ממומן בגוגל (גם של קידום אורגני כמובן). בזכות מילות המפתח, שהן ביטויים המתקשרים לנושא או עסקים מסוימים (כגון – יועצי ביטוח באזור המרכז, קונדיטוריות בחיפה, צימרים בגליל העליון וכו'), גולשים מוצאים מידע על עסקים, שירותים או מוצר שהם חפצים בהם והמטרה היא לשלב ביטויים בעלי "סמכות" שיש להם נפח חיפושים משמעותי אשר תורם לקידומם של עמודים או דפי נחיתה בתוצאות החיפוש. באופן טבעי, ככל שהעמוד/הדף נחיתה יהיו ממוקמים גבוה יותר – כך תעלה מידת החשיפה שלהם בפני קהלי היעד הפוטנציאליים. אבל! לא הכל ורוד שם ב"ממלכת הקידום הממומן בגוגל" כיוון שקיימת תחרות צפופה בקרב אלפי מתחרים בתחום שלכם – המנסים לייצר קידום אפקטיבי שיקפיץ אותם גבוה בתוצאות.
זה גם מה שמביא אותנו אל הנושא המהותי של AUCTION (מכרז) במערכת ה- Google Ads.
קידום ממומן בגוגל – מהו "מכרז"?
המשמעות של מכרז בגוגל היא לתת הצעת מחיר על סכום שאתם מוכנים להוציא עבור לחיצה בודדת למילת מפתח ב- Google Ads. בתוך זה, גוגל לעולם לא תגבה מכם סכום כסף העולה על זה שהגדרתם במכרז ובד"כ הוא יהיה גם נמוך יותר. בדומה למכרז רגיל, המטרה של כל משתתף היא לזכות ב"מוצר" אלא שהמוצר במקרה שלנו הוא פרסום מודעה בגוגל בשאיפה להופיע במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש – מבלי לשלם על הצגת המודעה (מלבד העלות עבור כל לחיצה עליה).
להבדיל ממכרז רגיל, כשמדובר ב- Auction (מכרז) של גוגל אין לכם יכולת לדעת אילו הצעות וכמה מציעים השתתפו אולם יכולים להיות עד 11 זוכים בכל סבב של הצעות. בנוסף, ככל שהצעת המחיר שלכם היא גבוהה יותר, הסיכוי שלכם להופיע במקומות גבוהים עולה – אך לא מדובר במשתנה היחיד אשר ישפיע על המיקום שלכם בהנחה שזכיתם במכרז. מהם המשתנים הנוספים? האיכות והרלוונטיות של המודעה. בשפה "הגוגלית" זה נקרא ציון איכות ("Quality Score") והוא יכול לנוע בין 1-10. ככל שהציון הוא גבוה יותר, הסיכוי שלכם לזכות במכרז ולהופיע ראשונים בתוצאות – עולה.
וממה מורכב ציון האיכות של גוגל?
מספר דברים: חיזוי כמות הקלקות, שימוש בתוספי מודעות (כמו Sitelinks, חוויית משתמשים בדף נחיתה ומידת הרלוונטיות שלו לביטויים המוצגים במודעה. כך נראה מכרז במערכת Google Ads:
מכרז בגוגל. קרדיט: YouTube.
קידום ממומן בגוגל – רשת המדיה של גוגל
מלבד האופציה לקידום ממומן באמצעות מנוע החיפוש של גוגל – קיימת אפשרות נוספות: רשת המדיה של גוגל (Google Display Network או בקיצור GDN). מדובר בפלטפורמת טרגוט עוצמתית המאפשרת לעסקים לבנות מסרים שיווקים דרך בחירת מילות מפתח או נושאים ספציפיים ולהציגם לגולשים בעת גלישה באתרים שונים (כולל You Tube, Gmail ובעת שימוש באפליקציות בנייד).
בסך הכל , יש 5 סוגים של מודעות GDN:
- מודעות מסוג תמונה: מודעה המכילה IMAGE (יכולה גם להופיע עם טקסט כחלק אינטגרלי מתמונה).
- מודעות מסוג טקסט: מודעה עם טקסט בלבד.
- מודעות מסוג וידאו: מודעות המשלבות קטעי וידאו.
- מודעות מובייל: יכולות להופיע במערבונים בין אתרים, באפליקציות ועוד.
- מודעות Rich Media: מודעות וידאו ואנימציה מושקעות שלרוב תעלנה יותר בהשוואה לסוגי מודעות ה GDN האחרות.
אפשר גם לעלות מודעה רספונסיבית (responsive ad) שיודעת לעשות התאמה אוטומטית לגודל, נראות ול"אווירה" של כל אתר שבה היא מופיעה. במה זה תורם לנו בדיוק? הנה:
- אופטימיזציה: גוגל יודעת לקחת את מרכיבי ההודעה הרספונסיבית ולגרום להם "להסתגל" לסביבות פרסום שונות. למשל – פעם היא תיקח את הטקסט בלבד, טעם היא תיקח כותרת וטקסט, פעם היא תיקח לוגו, פעם היא תיקח את הסרטון ופעם היא תשנה את גודל המודעה כי היא יודעת מה עובד ונחשב לרלוונטי לגולשים.
- חיסכון דרמטי בזמן: במקום לשבור את הראש ולהתעסק בעיצוב של כל מודעה מחדש, גוגל עושה זאת באופן אוטומטי וחוסכת לכם זמן יקר.
- חשיפה עצומה: בשל יכולות האדפטציה של המודעה הרספונסיבית, ניתן לקדם אותה בהמון שטחי פרסום (וליתר דיוק – למעלה מ 2 מיליון אתרים המקושרים אל רשת המדיה של גוגל).
קידום ממומן בגוגל – מה היתרונות?
- קידום מהיר: להבדיל מקידום אורגני אשר עשוי לארוך תקופות ממושכות, קידום ממומן בגוגל הוא כזה המתבצע ברמת ה"אינסטנט" – אתם פותחים קמפיין ב- Google Ads, יוצרים מודעה ממומנת והיא עולה לאוויר בתוך מספר דקות. בהסתייגות, נדגיש, כי זה לא מה שמבטיח שהקמפיין יהיה מוצלח ויגיע מיידית למקומות ראשונים בחיפושים (זה מצריך ביצוע מעקב ואופטימיזציה תוך כדי תנועה).
- עדיפות בתוצאות החיפוש: ביושר, יש לומר, כי מקור ההכנסה העיקרי של גוגל הוא פרסום של מודעות ממומנות. אי לכך, כדי שלקוחותיה יקבלו תמורה על ההשקעה שלהם, היא מציבה את המודעות הללו במיקום גבוה יותר ביחס להודעות האורגניות הרגילות (מודעות רגילות שאינן בתשלום).
- יכולת שליטה, בקרה ומעקב: ע"י חיבור מערכת Google Ads לגוגל אנליטיקס (Google Analytics) – כלי סטטיסטי של גוגל המאפשר לכם לנתח ביצועי קמפיינים, תמיד תוכלו להיות עם "האצבע על הדופק" ולבחון דברים כגון: תנועת גולשים, מעקב אחר המרות, כמות הקלקות, מספר חשיפות ועוד.
האם קידום ממומן בגוגל יכול להתאים לי?
במידה שאתם: עסק קיים בתחום תחרותי, עסקים חדשים שרוצים להצליח, מחפשים דרך יעילה לגייס לקוחות חדשים, המכירות שלכם "ברצפה", רוצים לייצר חשיפה משמעותית תוך זמן קצר, רוצים להגיע לקהלי יעד רבים ומגוונים – אז קידום ממומן בגוגל עשוי להיות רלוונטי עבורכם. עם זאת, חשוב לומר, כי עדיף לבצע אותו מול מומח/ית מנוסים בתחום המגיעים עם "קבלות" מהשטח.