כפי שאולי שמתם לב לא כל מי שסביבכם מתקשר באותו אופן, אנשי מכירות לא מדברים כמו מטפלים רגשיים שלא מדברים כמו מנהלי עבודה. למעשה ישנם ארבעה סגנונות תקשורת עיקריים:
הבנת סגנונות התקשורת הללו יכולה לעזור לכם לתקשר בצורה יותר אפקטיבית עם הסביבה שלכם ולהבין כיצד אתם מתקשים ועם מי יהיה לכם קל יותר לעבוד. חשוב לומר שבני אדם מתקשרים לרוב בשני סגנונות תקשורת אך תמיד אחד מהם יהיה יותר דומיננטי בחייהם.
מיהו המקדם ומה מאפיין את סגנון התקשורת שלו?
המקדמים הם אנשים כריזמטיים בעלי אנרגיה גבוהה, אלופים במכירת רעיונות, מוצרים או שירותים.
סגנון התקשורת של המקדם מעורר השראה, מניע אנשים לפעולה אך לעיתים מוחצן ומתעלם מסיכונים לטובת התמונה הגדולה. אנשים בעל תקשורת מקדמת אוהבים לחלק את העבודה למשימות ולבצען אחת אחרי השנייה במטרה לסיימן אפילו על חשבון האיכות.
יתרונות וחסרונות למקדם
יתרונות | חסרונות |
אופי אופטימי וכנה מאוד. | בדידות היא קושי עצום עבורם. |
מרגיש בנוח לקחת סיכונים. | דורשים הכרה חיצונית. |
קשובים מאוד לזולת. | חסרי תשומת לב פרטים. |
משכנעים מאוד באמצעות פניה לרגשות. | משכנעים מאוד באמצעות פניה לרגשות. |
איך עובדים עם אדם שסגנון התקשורת שלו מקדם?
המקדם הוא אדם נפלא לסמול טוק ושיחות על סופשים אך בכל הנוגע לעמידה ביעדים יש הבדל בין משימות רפטטיביות בהן מוטב לפקח שהוא לא איבד עניין ונגרר לבין פרויקטים שמרגשים אותו בהם יש סיכוי שהוא לא יצא הביתה עד שיביא את הפרויקט לשלמות, מעין ראיית מנהרה ממוקדת מטרה.
איך תזהו מקדם?
קשה מאוד להתעלם מטיפוס מקדם, מאחר שהם פורחים תחת תשומת לב ומחפשים להיות במרכז מוקד המשיכה באמצעות דיבור נוכח מלווה שפת גוף תומכת, לעיתים ניתן לחשוד שמדובר בהופעה ולא בדיבור כנה מאחר שהם נורא אוהבים לספר סיפורים ולהכניס עובדות לשיחה כדי להעביר נקודה.
מה מאפיין את סגנון התקשורת של התומך?
תומכים הם אנשי תקשורת חמים, אכפתיים ואמפתיים שמעריכים מערכות יחסים וקשרים אישיים. הם מאזינים מצוינים ומיומנים בלגרום לאחרים להרגיש ששמעו ומבינים אותם. לעתים קרובות הם מתוארים כנגישים, סבלניים ומטפחים. עם זאת, הם עשויים להימנע מקונפליקטים ולהתקשות בקבלת החלטות קשות. לתומך קשה מאוד עם חוסר צדק מאחר והם מחפשים את ההרמוניה והביטחון ומטבע הדברים יסתדרו פחות טוב עם אנשים חסרי רגישות.
יתרונות וחסרונות לתומך
יתרונות | חסרונות |
אמפתיה ורגישות. | נדרשת רמה של אמינות וכנות מסוימת כדי לעבוד איתם. |
מאוד אמינים, מעוניינים לרצות ולהצליח. | אוהבים להבין מראש מול מה הם עומדים. |
קל לאהוב אותם חברתית. | לרוב מתאפיינים ברגישות מוגברת. |
נוטים לשמור בבטן. | נוטים לשמור בבטן. |
איך עובדים נכון עם תומך?
תומכים יכולים להיות חברים נפלאים, אנשי צוות אשר להוטים להביא תוצאות מרשימות ולדאוג לשאר חברי הצוות אך חשוב לתת להם את הפידבק הנכון שיגרום להם להרגיש שרואים אותם. מדובר באנשים רגישים מה שיכול לבנות צוות נהדר מבחינה חברתית אך גם לערער אותם כאשר הם מרגישים מותקפים לכן היו רגישים עבורם ודעו שהרגישות תתוגמל בעבודה קשה, השגת יעדים ותמיכה גם כלפיכם אחרי הכל מנהיג איננו מנהיג אם אין אדם שמאמין במטרתו ונכון להצטרף.
איך תזהו תומך?
מטבע הדברים אנשים שמתקשרים בצורה תומכת יהפכו מאוד מהר לאוזן הקשבת של רוב חברי הצוות מכיוון שהם נוטים לדבר ברוגע מבלי למשוך המון תשומת לב. התומך כפי ששמו מרמז אינו מחפש להוביל אלא לתת תמיכה לאלו המחפשים לכן סבלנות והערכה מספיקים כדי להוציא מהם את המיטב.
מה מאפיין את סגנון המניע מבחינה תקשורתית?
מניעים (במחקרים מסוימים נקראים משימתיים) הם אנשים אנרגטיים מטבעם, נלהבים ואופטימיים מה שמשרה אווירה מעודדת על הסביבה. איש תקשורת מניע לרוב יהיה מיומן בהצבת מטרות לכלל והנעת הסביבה לעבר מטרות אלו, בביטחון מלא תוך כדי מעקב ותשומת לב לפרטים.
מהם היתרונות והחסרונות לסגנון המניע?
יתרונות | חסרונות |
מוביל נהדר משימות ופרויקטים הכרוכים בעבודת צוות. לרוב מגיע לעמדת ניהול במהרה. | כאשר איננו מוצב בהנהלה, יכול להיות נוקשה וחסר סבלנות. |
מונעים להצלחה, לרוב חולמים בגדול ופועלים כדי להגשים את חלומם. | לא מדהים בסמול טוק, לרוב נצמד לעובדות, עלול להיאבק בבניית חיבור אישי. |
נצמדים לזמנים ויעדים, יכולים לפרוח תחת לחץ. | צריך מרחב פעולה, לרוב יגיב בצורה שלילית לבקרה צמודה. |
עלול לקדם משימות בצורה אגרסיבית. | עלול לקדם משימות בצורה אגרסיבית. |
איך עובדים נכון עם מניע?
מדברים בצורה ברורה ועניינית, מציבים יעדים ונהנים מהדרך. אנשים שמתקשרים בצורה מניעה זקוקים לסדר ופורחים כאשר ניתנת להם יכולת שליטה מסוימת על המרחב שלהם לכן עבודה נכונה עם מניע כרוכה בהכנת הסביבה לקיומם של אנשים מונעי משימה שלא בהכרח מחפשים חברויות בדרך להגשמת היעדים שלהם כיוון שאותם יותר מעניינת השורה התחתונה.
איך מזהים מניע?
בהתחלה הם יהיו מאוד סוליסטים, ידברו בעובדות ולא יגיבו טוב לשיחות "מה עשית בסוף השבוע", אם ימוקמו במשרות ניהוליות עלולים להיות פיקודיים.
מיהו המנתח?
המנתח הוא אדם מחושב מאוד שלוקח החלטות לאחר איסוף מידע וחשיבת יתר שמטרתה הימנעות מסיכונים. בעלי תקשורת מנתחת אוהבים לחשוב על הדברים בעצמם כיוון שהם סקפטים מטבעם ולכן יעדיפו מידע מאומת על פני שיחה טובה על רגשות.
הם היתרונות והחסרונות לסגנון המנתח?
יתרונות | חסרונות |
מאוד מאוד חכמים. | סקפטים, פסימיים וביקורתיים. |
פרפקציוניסטים מטבעם, מספקים תוצאות ברמה גבוהה מאוד. | במישור החברתי לא מתפקדים טוב, צריך סבלנות איתם. |
עובדים יותר טוב לבד. | עובדים יותר טוב לבד. |
איך עובדים עם מנתח?
מספקים לו ודאות ואת הזמן לחשוב על המשימות לעומק, מדובר בפרפקציוניסטים מאוד חכמים והבעייתיות היא יותר מבחינה חברתית למרות שאינם נוטים להיות דורסניים ביחס לסגנונות האחרים פשוט תתכוננו למחשבה ביקורתית וחוסר אמון כללי בגורמים חיצוניים. מבחינת תוצאות ועבודה איכותית המנתח מספק את הסחורה ברצינות ובזמן פשוט צריך סבלנות, הם שווים את זה.
כך תזהו תקשורת מנתחת
אנשים שקטים שדורשים לרוב מידע נוסף כדי למנוע בעיות שעלולות לצוף בהמשך, דורשים סבלנות וכמעט תמיד סקפטים.
איך הכרת סוגי התקשורת השונים יכולה לעזור?
ההבנה יכולה לעזור לכם לתקשר בצורה יעילה יותר עם אחרים, לבנות מערכות יחסים טובות יותר ולהשיג את המטרות שלכם במקום העבודה. באמצעות זיהוי סגנון התקשורת האופייני לכל אדם, תוכלו להתאים את סגנון התקשורת שלכם ולהרכיב צוותים שיפעלו טוב יותר. זכרו שכל אחד שונה, ואין סגנון תקשורת נכון או לא נכון. המפתח הוא להיות מודע לסגנון שלך ולהיות גמיש מספיק כדי להסתגל לסגנונות של אחרים.